Het 2024-motorseizoen voor endurance is vliegend van start gegaan voor Team Force, dat zijn nieuwe GSXR-1000 K1 presenteerde tijdens de eerste race op het Circuit du Castellet. Vanaf het begin wist het team zich te onderscheiden door de pole position te veroveren, een prestatie die het potentieel van hun rijders en machine benadrukte.
De race veranderde echter al snel in een felle strijd met het Suzuki Classic-team. Drie uur lang vochten de twee teams een episch gevecht uit om de eerste plaats. Helaas dwong een technisch probleem, veroorzaakt door een injectorfout, Team Force ertoe om hun overwinningsambities op te geven.
Om deze situatie te verhelpen, besloot het team alle onderdelen van de injectielijn te vervangen. Daarnaast werd een tweede motor, de T-bike, uitgerust met een progressievere motor, klaargemaakt voor de rest van het seizoen.
Na vergelijkende tests van de twee chassis werd de T-bike gekozen vanwege zijn wendbaarheid, met name tijdens de races op Pau-Arnos en Donington Park. Deze strategische keuzes wierpen hun vruchten af, aangezien Team Force de overwinning behaalde op het veeleisende circuit van Pau-Arnos en belangrijke punten veiligstelde op Donington Park.
De verzamelde punten tijdens de drie races van het seizoen 2024 stelden Team Force in staat om hun zesde Europese titel te veroveren, een opmerkelijke prestatie die getuigt van de inzet en het professionalisme van het team.
Achter elk succes schuilt hard werken. Het technische team van Team Force wijdt drie dagen aan elk evenement en werkt van zonsopgang tot laat in de nacht in de pitbox om de rijders een consistente en goed presterende motor te bieden. Voor elke race wordt het chassis gecontroleerd en worden de motoren volledig gedemonteerd en weer in elkaar gezet met originele Suzuki-onderdelen, met uitzondering van de nokkenassen en zuigers, om optimale betrouwbaarheid te garanderen.
Met een veelbelovende start en een vastberaden team lijkt Team Force goed gepositioneerd om te blijven schitteren in het Europese kampioenschap. Fans kijken reikhalzend uit naar de volgende races om te zien of deze dynamiek zich zal voortzetten.
Voor informatie:
Oprichting: Team Force, opgericht in 2013, heeft een respectabel palmares opgebouwd.
Rijders: (in alfabetische volgorde): Bruno Le Bihan, Clément Chevrier, Didier Jadoul, Gian Mertens, Gilles Unverzagt, Grégory Fastré, Marc Fissette, Matthieu Lagrive, Michel Siméon, Stéphane Mertens, Richard Hubin.
Gebruikte motoren: PEM GSX-1100 (2013-2014), Harris-F1 GSX-1100 (2014-2018), Harris-F1 GSXR-1100 (2019-2023), Suzuki GSXR-1000 (2023-2024).