Suzuki stelt de nieuwe V-Strom 800 voor die zorgt voor een uitbreiding van het Aventure gamma. De V-Strom 800 treed in de voetsporen van de originele V-Strom 1000 uit 2002 met als doel: ongekend comfort tijdens elke rit. De V-Strom 800 wordt dit jaar nog bij jouw verdeler verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.
“All Roads Merge”
Met dit concept komt de V-strom 800 naar buiten en geeft het de veelzijdigheid van de V-Strom 800 weer.
De V-Strom 800 voelt zich thuis op verschillende ondergronden en op verschillende afstanden. Hij is ontworpen voor het afleggen van lange afstanden maar kan zich ook perfect verplaatsen in de stad. Hierdoor krijgt de rijder een gevoel van vrijheid en zelfzekerheid.
Belangrijke punten van de V-Strom 800 zijn de 19” gegoten aluminium velg vooraan, de upside-down voorvork (SHOWA) met aan de voorzijde instelbare veervoorspanning en aan de achterzijde een met de hand verstelbare veervoorspanning en instelbare ingaande demping en een geoptimaliseerde framegeometrie.
De zelfzekerheid van de rijder wordt verder verhoogd met de aanwezigheid van geavanceerde rijderassistentiesystemen zoals het Suzuki Traction Control System, Suzuki’s Bi-Directional Quick Shift-systeem, het Ride-by-Wire Electronic Throttle System en Suzuki Drive Mode Selector.
De V-Strom 800 is voorzien van een 776cc paralleltwin tweecilinder die een maximum vermogen produceert van 62 kW (84,3 pk) bij 8.500 toeren per minuut. Voor mensen met een A2-rijbewijs is er ook een versie van 35 kW (47,5 pk) beschikbaar.
Deze tweecilinder voldoet aan de Euro5-emissienorm.
Suzuki Cross Balancer
De V-Strom 800 geniet van een zeer gemakkelijke en soepel rijervaring. Dit komt door het gepatenteerde Suzuki Cross Balancer-mechanisme. De door de krukas aangedreven balansassen elimineren trillingen. De balansas op gelijke hoogte met de krukas onderdrukt primaire trillingen van de zuiger in de eerste cilinder en de balansas onder de krukas doet hetzelfde voor de tweede cilinder. De krukas met de kruktappen onder een hoek van 270 graden voorkomt secundaire motortrillingen.
Suzuki Intelligent Ride System.
Het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S) is een uitgebreid pakket van assistentiesystemen dat de rijder kan instellen naar zijn voorkeur afhankelijk van het type ondergrond en de omstandigheden. Onder dit pakket vallen onder andere:
De elektronische ‘ride-by-wire’ geeft meer vertrouwen en verbetert de controle van de gasrespons. Aan de hand van drie rijmodi van de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) kan jij het karakter van de motor aanpassen. Je kan kiezen tussen Active, Basic en Comfort. Verder is hij gekoppeld aan een bi-directional quickshifter, hiermee schakel snel en zeker tussen de zes versnellingen.
De functie Low RPM Assist zorgt ervoor dat het toerental van de motor licht wordt verhoogd bij het loslaten van het koppelingshendel om soepel vanuit stilstand weg te rijden, ook op een helling. Het Suzuki Easy Start System zorgt dat jij gemakkelijk met één druk op de knop de motor kan starten. Daarnaast zorgt het Suzuki Clutch Assist System (SCAS) voor een vlotte bediening van de koppeling hij dat het achterwiel te slippen of stuiteren bij het terugschakelen.
De V-Strom 800 is voorzien van een krachtig remsysteem met radiale remklauwen van Nissin, dubbele remschijven voor met een diameter van 310 mm en een enkele remschijf achter van 260 mm. Het ABS-systeem kan je instellen in twee modi.
Gemaakt voor comfort
Bij de ontwikkeling van de V-Strom 800 werd er gekozen voor een compact en lichtgewicht frame. Deze zorgt voor meer comfort, bruikbaarheid, wendbaarheid en rijplezier. De framegeometrie biedt stabiel rijgedrag onder alle omstandigheden en geeft de rijder meer comfort tijdens langere ritten.
Ook bij de ontwikkeling van de zitpositie lag de focus op comfort en is daarom anders dan de V-Strom 800DE. Het stuur staat 13 mm lager en 23 mm verder van de rijder af, de handvaten staan 15 mm dichter bij elkaar. De voetsteunen zijn 7 mm hoger geplaatst en 14 mm verder naar achter. Verder is de zadelhoogte 25 mm lager ten opzichte van de V-STROM 800DE (855 mm).
Het stuur van de V-Strom 800 is gemaakt van sterk en flexibel aluminium, hierdoor zijn de trillingen minder voelbaar en voorkomt het vermoeidheid tijdens langer ritten. Het grotere en in drie standen verstelbaar windscherm zorgt voor een goede windbescherming.
Specifiek ontworpen wielen
Voor de V-Strom 800 werden modelspecifieke gegoten aluminium 7-spaaksvelgen ontwikkeld. Deze velgen zijn voorzien van tubeless Dunlop D614F/D614-banden (110/80R19 aan de voorzijde; 150/70R17 aan de achterzijde) met een structuur die exclusief is ontworpen voor de V-STROM 800.
TFT-display
De V-Strom 800 beschikt over een 5” TFT-kleurendisplay. Deze display geeft duidelijk al de nodige informatie weer. Het scherm heeft een dag- (wit) en een nachtinstelling (zwart) die automatisch of manueel ingeschakeld kunnen worden. Zo is het scherm altijd duidelijk afleesbaar. Aan de linkerzijde van het dashboard bevindt zich een 5-volt USB-aansluiting die kan dienen voor het opladen van een navigatiesysteem of een mobiele telefoon.
Design
Bij het ontwerpen van de V-Strom 800 werd er trouw gebleven aan het geschiedenis van de V-Strom en aan de Suzuki-designtraditie met een opvallende ‘snavel’. De standaard uitgeruste LED-verlichting speelt een grote rol in het ontwerp van de motor het boven elkaar geplaatste dim- en grootlicht zijn een onderdeel van de nieuwe designtaal van Suzuki.
De V-Strom 800 is beschikbaar in drie unieke kleuren, Pearl Vigor Blue, Glass Sparkle Black en Metallic Mat Steel Green. Het subframe en de voorvork worden uitgevoerd in het zilver en al de andere onderdelen zijn in het zwart gespoten. Dit zorgt voor een coole en stoere look.
De nieuwe Suzuki V-Strom 800 zal dit jaar nog te ontdekken zijn bij onze verdelers.